FlexSlider

Nem azérjá roksuliba, hogy jólérez zemmagam.

Azt hiszem, Horn György az egyetlen iskolaigazgató, aki, ha lehetősége adódik elmondja, hogy az iskola egy szar hely, egy erőszakszervezet. Ez a Civil Közoktatási Platform első, alakuló ülésén is elhangzott és mint mindig, csendben túltettük magunkat rajta. Nem esik jól az iskolára úgy gondolni, hogy az önmagában egy szar-szemét hely, főleg akkor nem, amikor a bátor tanárok éppenséggel a megjavításáért küzdenek és amikor Ti, bátor diákok, a tanáraitokkal szolidaritást vállalva példát mutattok egy egész társadalomnak. A helyzet viszont úgy áll, hogy még ha sikerül is az iskola, az oktatás ügyét abba az irányba terelni, amiért most harcoltok, az iskola attól még egy szar hely marad.

"Túlságosan nem zsibongok,

megtanultam gondosan,

nem azérjá roksuliba,

hogy jólérez zemmagam."

Lackfi János

A legnépszerűbb hasonlat szerint az iskola egy börtön. Ezt nem csak diákok, nevelésfilozófusok is állították már. Ezt a hasonlatot követve a tanári tiltakozás olyan, mintha a börtönőrök sztrájkot hirdetnének a börtön, a börtönben végzett munkájuk élhetőbbé tételéért, és nem utolsó sorban a rabok körülményeinek javításáért. Meglepődnénk-e, ha a rabok támogatnák őreiket e küzdelemben? Nincs ebben semmi meglepő. Viszont ettől még a börtön egy borzasztóan szar hely marad.

Ahogy az iskola is.

Lehetnek jobbak a tankönyveitek, izgalmasabbak az órák, rugalmasabb a tanterv, kevesebb a terhelés és az óraszám, lédúsabb a fasírt, sikerülhet jobban az érettségi, felkészíthetnek titeket jobban a 21. század kihívásaira - az iskola egy totális szar hely marad.

Mert ami nem változik: a tanár és a diák viszony alá-fölérendeltsége, az iskola kötelező jellege, döntéshozatali jogaitok teljes hiánya, a Titeket érintő, fejeitek fölött meghozott döntések száma,  stb. Tehát mindaz amitől az iskola - Iskola. És e tekintetben az iskola nem sokat változott az utóbbi másfél évszázad alatt.

Persze van ami változott. Már nem kell megverni titeket, működik az másképp is. Lehet szórakoztató is egy óra, nem? Foglalkozhattok olyan dolgokkal is, amik tényleg az "életre" készítenek fel, ugye? Megjelenhet akár az érdeklődési körötök is egy-egy tantárgy keretében.

Mondhatjátok, persze, hogy de hát a Dóri néni olyan jófej, meg vicces. Nyilván, jó arc a Dóri néni, ahogy Balog Zoli bácsi is nyilván ontja a poénokat a családi asztalnál, de attól még az iskola ugyanaz a szar hely marad.

Mondhatjátok azt is például, hogy mit képzelek én magamról, hiszen a nem kevés tragikus helyzetben lévő család gyermekeinek az oktatás az egyetlen lehetősége. Ez egy mítosz, és még akkor sem lenne igaz, ha az iskola csökkentené a társadalmi egyenlőtlenségeket, ugyanis azok nem az iskolában keletkeznek. De ha még egyenlősítő hatása is volna az iskolának, attól még ugyanaz a hely lenne: az Iskola.

Mondhatjátok, hogy dehát az iskola alapozza meg a jövőtöket. Ez is egy mítosz. A jövőtöket családi helyzetetek határozza meg, persze papír nélkül nem nagyon fog menni, de nem a papír a fontos, hanem a pénz, szülőitek, családotok tőkéje. De még ha tényleg az iskolán múlna, az iskola akkor is Iskola marad. Ha nem hiszitek, a takarító néni csoszogásában hallani fogjátok: az iskola akkor is egy szar hely marad.

Az iskolatáska nem azért nehéz, mert sok benne a tankönyv, hanem mert cipelni kell. A 8 óra nem azért baj, mert sok, hanem mert ott kell lenned. Bármelyik tantárgyi órád nem azért szar, vagy unalmas, vagy életidegen, mert a tanár rosszul tanít, hanem mert ott kell lenned. 12 évvel számolva majdnem 13000 órányit, szünetekkel együtt. 12 évvel számolva - 180 nap évente, napi 6 órával, ez nyilván több amúgy. Egy olyan iskolamániás társadalomban élünk, ahol senki nem kérdőjelezi meg magát az iskolát, illetve azokat a dolgokat, amiktől az iskola, Iskola. A szent Iskola, családi beszélgetéseink kedvenc témája.

Mi volt az iskolában? Semmi.

Bátor diákok! Ha valóban a saját követeléseiteket készültök megfogalmazni, akkor ne feledkezzetek meg arról, hogy az Iskola nem egy örök időktől létező hely. Az iskola belső viszonyainak demokratizálása legalább olyan fontos, ha nem fontosabb, mint az, hogy milyenek a tankönyvek. Egy tekintélyelvű, demokratikusnak egyáltalán nem nevezhető államban az Iskola igenis lehet a radikálisan demokratikus viszonyok intézménye, ami aztán visszahathat a társadalomra.

Ezért viszont nektek kell harcolnotok, s remélni, hogy tanáraitok legalább olyan szolidárisak lesznek veletek ezügyben, mint ti voltatok velük.

 

 

Kulcsszavak: 

Hozzászólások

A (z új) baloldali kritika általában nem érvel, csak posztulál. Ez az írás pl. kijelenti, hogy az iskola egy „szar hely”, mert vannak alá-felérendeltségi viszonyok. Ez nem érvelés, ez posztuláció, ráadásul adottnak veszi, hogy mindenki elfogadja azt az alapállást, hogy a hierarchia rossz. Amellett miféle kijelentés az, hogy a jövő szempontjából a családi helyzet, TEHÁT a pénz számít. Megintcsak: posztulál, kinyilatkoztat. Sőt! Ha  elfogadom azt az alapállást, hogy az iskola konzerválja és megerősíti a hierarchiában családod által betöltött helyed, még akkor is ott van azért még legalább kétféle bourdieui tőketípus a pénzen kívül…

Ez igaz erre az írásra, de a kritikai irodalom en block nem posztulál, sőt! Nota bene vannak olyan kritikai realizmussal kacérkodó tanulmányok, amik komoly adatbázis-elemzéseket is végeznek. Persze, lehetett volna itt szépen is levezetni a gondolatmenetet Gramsci-tól Freire-n át kis Foucault-val és Althusser-rel megfűszerezve, de nem ez volt a cél, hanem hogy közérthető legyen az, hogy lehetséges egy efféle szemlélet is, amivel nyilván lehet és tessék is vitatkozni. Erről is beszéljünk a május 14-ei országos rendkívüli diákfórumon! Esemény: https://www.facebook.com/events/1717551008521633/

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA

Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.

Kép CAPTCHA