Kereszténység és Baloldal
Csütörtökön "Kereszténység és baloldal" címmel szervezett beszélgetést a Balpop Műhely. A bevezető előadást Mészáros György, egyetemi oktató, a KÉM egyik kiemelt pártfogója, volt szalézi szerzetes tartotta. A KÉM számára elsősorban azért releváns az (új)marxista diskurzus és a kereszténység összeegyeztethetőségének kérdése, mert - a számunkra emblematikus kritikai arcok - Paulo Freire és Peter McLaren írásaiból (Comrade Jesus: An Epistolic Manifesto - 224. oldal) is kiolvasható a felszabadítás teológiája (vö. pl. François Houtart) és a kritikai pedagógia szintézisének megteremtésére való törekvés. Fontos és időszerű újraolvasni, újraértelmezni Marx kereszténység kritikáját (ld. pl. A hegeli jogfilozófia kritikájából - "A vallás a szorongatott teremtmény sóhaja, egy szívtelen világ lelke, mint ahogyan szellemtelen állapotok szelleme. A vallás a nép ópiuma."), amit mára teljesen szétpancsoltak a leegyszerűsítő értelmezések. Valóban azt üzeni a dialektikus materializmus, hogy nincs Isten? Keresztény szemszögből dialógusba lehet-e lépni a materialista diskurzussal? Ahogy a Balpop Műhely felhívásában olvashatjuk:
A keresztény és a baloldali, különösen a kifejezetten marxista világértelmezés első látásra sok szempontból távol állnak egymástól. Van azonban egy nálunk kevéssé ismert, de erőteljes hagyománya a két világlátás párbeszédének, sőt összekapcsolódásának. Ennek identitásbeli vetületei is vannak, és sokan mondják magukat egyszerre kereszténynek és baloldalinak. Mit jelent ez a gyakorlatban? Milyen útjai, példái vannak ennek?
Ahelyett, hogy egy klasszikus összefoglalót írnék a beszélgetésről, felvázolom (az esetek többéségben szó szerint) azokat a kérdéseket, melyek elhangzottak, továbbgondolásra:
A KDNP-s keresztény maszlaggal szemben milyen esélyei lehetnek egy ilyen perpektívának?
Ha a felszabadítás teológiája egy erős hagyományokkal rendelkező dél-amerikai irányzat, akkor ott miért vannak a béka segge alatt a nők reprodukciós jogai (pl. abortusz)?
Hogy lehet összeegyeztetni a történeti materializmust és a transzcendens isten-élményt?
Mennyire lehet az egy taktika része, hogy az egyházi hierarchia legalján eltűrik a kommunista papokat, mondván, hogy mutatóba elférnek, de azért püspöki pozícióba nem engedjük őket? [Ezt Pumukli kérdezte, akinek a blogját sok szeretettel ajánljuk]
Miért hagytad ott a szerzetesrendet? (Mészáros Gyuri szalézi szerzetes volt)
Mit hagynál ki a marxizmusból (értsd: milyen a te marxizmusod)?
A kommunista papok fegyverkezése mennyire egyeztethető össze az erőszakmentességgel?
Hogy néz ki a felszabadítás teológiájának a gyakorlata?
Végezetül még annyi ide kívánkozik, hogy az esemény a MÜSZI-ben volt, ahova hónapokkal ezelőtt kihelyeztünk KÉM plakátokat (dohányzó, mosdó stb.). Az előadás után láttam először, hogy mi történt velük 1 hónapa alatt. Alább a galériában láthatjátok.
Hozzászólások
a programról szóló videó
Itt a videó linkje :)
https://www.youtube.com/watch?v=xt6Kgals6s4
Új hozzászólás