FlexSlider

Kereszténység és Baloldal

Csütörtökön "Kereszténység és baloldal" címmel szervezett beszélgetést a Balpop Műhely. A bevezető előadást Mészáros György, egyetemi oktató, a KÉM egyik kiemelt pártfogója, volt szalézi szerzetes tartotta. A KÉM számára elsősorban azért releváns az (új)marxista diskurzus és a kereszténység összeegyeztethetőségének kérdése, mert - a számunkra emblematikus kritikai arcok - Paulo Freire és Peter McLaren írásaiból (Comrade Jesus: An Epistolic Manifesto - 224. oldal) is kiolvasható a felszabadítás teológiája (vö. pl. François Houtart) és a kritikai pedagógia szintézisének megteremtésére való törekvés. Fontos és időszerű újraolvasni, újraértelmezni Marx kereszténység kritikáját (ld. pl. A hegeli jogfilozófia kritikájából - "A vallás a szorongatott teremtmény sóhaja, egy szívtelen világ lelke, mint ahogyan szellemtelen állapotok szelleme. A vallás a nép ópiuma."), amit mára teljesen szétpancsoltak a leegyszerűsítő értelmezések. Valóban azt üzeni a dialektikus materializmus, hogy nincs Isten? Keresztény szemszögből dialógusba lehet-e lépni a materialista diskurzussal? Ahogy a Balpop Műhely felhívásában olvashatjuk:

A keresztény és a baloldali, különösen a kifejezetten marxista világértelmezés első látásra sok szempontból távol állnak egymástól. Van azonban egy nálunk kevéssé ismert, de erőteljes hagyománya a két világlátás párbeszédének, sőt összekapcsolódásának. Ennek identitásbeli vetületei is vannak, és sokan mondják magukat egyszerre kereszténynek és baloldalinak. Mit jelent ez a gyakorlatban? Milyen útjai, példái vannak ennek? 

Ahelyett, hogy egy klasszikus összefoglalót írnék a beszélgetésről, felvázolom (az esetek többéségben szó szerint) azokat a kérdéseket, melyek elhangzottak, továbbgondolásra:


A KDNP-s keresztény maszlaggal szemben milyen esélyei lehetnek egy ilyen perpektívának?

Ha a felszabadítás teológiája egy erős hagyományokkal rendelkező dél-amerikai irányzat, akkor ott miért vannak a béka segge alatt a nők reprodukciós jogai (pl. abortusz)?

Hogy lehet összeegyeztetni a történeti materializmust és a transzcendens isten-élményt?

Mennyire lehet az egy taktika része, hogy az egyházi hierarchia legalján eltűrik a kommunista papokat, mondván, hogy mutatóba elférnek, de azért püspöki pozícióba nem engedjük őket? [Ezt Pumukli kérdezte, akinek a blogját sok szeretettel ajánljuk]

Miért hagytad ott a szerzetesrendet? (Mészáros Gyuri szalézi szerzetes volt)

Mit hagynál ki a marxizmusból (értsd: milyen a te marxizmusod)?

A kommunista papok fegyverkezése mennyire egyeztethető össze az erőszakmentességgel?

Hogy néz ki a felszabadítás teológiájának a gyakorlata?


Végezetül még annyi ide kívánkozik, hogy az esemény a MÜSZI-ben volt, ahova hónapokkal ezelőtt kihelyeztünk KÉM plakátokat (dohányzó, mosdó stb.). Az előadás után láttam először, hogy mi történt velük 1 hónapa alatt. Alább a galériában láthatjátok.

Galéria: 

Hozzászólások

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA

Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.

Kép CAPTCHA