FlexSlider

A pedagógia projektnap margójára

Trencsényi Lacitól tanultam, hogy a pedagógia nem a magányos farkasok praxisa, hanem bizonyos értelemben a találkozások művészete (is). Ez a szemlélet itatta át a KÉM által is szervezett pedagógiai projektnapot és az azt követő fórumot. Nem lehet erről, s így nem is szándékozunk tisztességes összefoglalót írni. Helyette álljon itt egy-két kémünk reflexiója.

A projektnapot követő hallgatói-oktatói fórum során készült ötletgyűjteményt itt találjátok. Fényképek a napról, itt!


Heni: Úgy gondolom, hogy a projektnap egy jó lehetőség első lépcsőfoka volt az oktatók és hallgatók közös gondolkodásának, dialógusának. Örültem, hogy ilyen nagy számban sikerült a hallgatókat és az oktatókat e pár óra erejéig közös sorokba ültetni, kislabdával dobálózni látni, játszani és ötletelni. Kifejezetten örvedetesnek tartom, hogy a KÉM mellett más hallgatók is elmozdultak a tudományos praxis monotonitásától, kilépve a megszokott keretekből, egymást kiráncigálva az egyetemi komfortzónánkból tevékenységbe invitáltak minket, lerombolták az előadó-hallgatóság, hallgató-oktató kőbe vésett monumentumait. A pedagógia akció, tevékenységeinket, ötleteinket, irányainkat jó megosztani, a problémáinkat és nehézségeinket felszínre hozni. A KÉM szerette volna, ha ebből kóstolót veszünk, palántázunk, megnyerünk. Mert a projektnap is megmutatta, hogy ki lehet lépni a keretek közül, és ki is kell lépni! El kell indulni a párbeszéd ösvényén, hogy együtt többek, jobbak és életszagúbbak legyünk! 


Május: A KÉM számára kiemelten fontos volt a projektnap és a fórum. Örvendetes és üdvözölendő, hogy képet kaphatunk a hallgatók szakmai tevékenységeiről, elképzelésekről, személyes sors-történetekről. Fontos, hogy láthatóvá válnak ezen pedagógiai tevékenységek, melyek leggyakrabban sajnos egy dolgozattá szenderülve a fiókok mélyére száműzettetnek. Az előadásokban volt valami életszerű, s azt hiszem, a pedagógia mégsem halott, valami élet még van benne, talán nem véletlen. Hiszen a pedagógiai alapvetően és elsősorban praxis - az akció és a reflexió, az elmélet és a gyakorlat szintézise, tehát a tevékenységben valósul meg. Persze, hogy ez a tevékenység mit jelent, hogy mi a pedagógiai praxis céljai (teleológiája), az már a nevelés intézményesülése előtt is nevelésfilozófiai vita tárgyát képezte. A KÉM-nek ezzel kapcsolatban határozott álláspontja van. És nyilván nem lehet egyetlen mondatban megragadni az esszenciáját ennek, a KÉM nevelésfilozófiai megközelítésében nem találni “végsőre felívelő ódát, diadalittas himnuszi kadenciát”. De megközelítőleg azt mondhatjuk, hogy a pedagógiai praxis célja, hogy olyan helyzeteket teremtsen és olyan eszközöket adjon az embereknek, melyben és melyekkel társadalmi viszonyaikat forradalmasíthatják, a társadalmi együttélés, a méltányosság és az igazságosság új alapjait teremthetik meg a társadalmi-gazdasági struktúra megváltoztatása közben. Az efféle pedagógiai praxis lételeme a dialógus, a szimmetrikus viszonyokban megvalósuló párbeszéd. A fórum során végre elkezdődött e dialógus megalapozása.


Petra: Jó érzés volt olyan emberekkel körülvéve lenni, akik tényleg szívükön viselik a szak sorsát, legyenek oktatók vagy hallgatók [vagy mindkettő]. Inspiráló volt a szaktársak munkáit, projektjeit megismerni, betekintést nyerni abba, hogy őket mi érdekli, és ismét megbizonyosodni, hogy milyen sokszínű a pedagógia.


Tamás: Jó érzés volt, hogy kicsit külső szemlélőként beleláthattam a PPK hallgatóinak, és oktatóinak munkájába. Hogy láttam, min törik a fejüket a pedagógia szakos hallgatók, és oktatók, s, hogy mennyi ötletük van. Inspiráló volt. Köszönöm!

 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA

Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.

Kép CAPTCHA