FlexSlider

A pedagógiai gondolat nagy szecessziója

Meghökkentő, ahogy a nevelésfilozófia kitaszíttatni látszik a pedagógiai gondolkodás égiszéről. Sorra olvasom az "új kutatásokat" a neveléstudományban, kritikákat, krokikat, egyetemi beadandókat, és olybá tűnik, hogy már csak nem is levitálunk az önmeghatározás igényének tagadása és a filozófiai beágyazottság hiányának elegáns elkendőzése között. Már csak nem is levitálunk.

Amiről sem írni, sem beszélni nem lehet, nem szabad: a neveléstudomány az újkapitalista többlettermelő munkára való felkészítés eredményesebbé tételét, a gyeremekek áruvá válásának, kizsákmányolásának operacionalizálását (illetőleg saját maguk áruba bocsájtásának szanaszétmotiválását), az árufetisizmus koragyermekkori interiorizálásának mentorálását, stb. tűzhetné zászlajára, ha lenne zászlaja - minthogy nincs.

És épp ez az elhazudott reflektálatlanság szúr szemet: attól még, hogy nem deklaráljuk, csak úgy dübörög a kapitalista neoliberalizmus a neveléstudomány ideghálózatán. És még ha ez a konkrét, neoliberális (és neokonzervatív) ideológiai mélystruktúra nem is volna rendkívül problematikus, még akkor is itt tornyosul előttünk a kérdés, hogy ti. ez miért nincs explicitté téve?

A nevelésfilozófiákat így lecsupaszítva, eltagadva, a módszerek szintjére utalva és kiárúsítva, a gyökértelenség és reflektálatlanság pedagógiájához közeledünk. A nevelésfilozófia artikulált csendje ez. Így fordulhat elő egy egyetemi kurzus bohózatában például, hogy antimilitarista és pacifista pedagógiai irányzatokat vélünk felsejleni egy katonai szervezetben - kiherélve és megerőszakolva magát az irányzatot.

Vagy így történhet meg, hogy összehozzák, összemossák és összeboronálják az egyértelműen antikapitalista Illich iskolátlanítását a világszerte dübörgő új termék, az otthonoktatás "osztályosodott" iskolakritikájával.

Bárhonnét nézem, a neveléstudomány horizontján hazug délibábként ragyognak paradigmáink, modelljeink; felkent tudósaink dogmái. Reményteli, hamis mítoszok, hőn szeretett diszciplínánk világának szövetében.

De hova tűnt a nagy pedagógiai gondolat? Mi ez a nagy szecesszió? Olybá tűnik, hogy nem tűnt sehova, csupán "a lét dadogásává" szenderült. A pedagógia nem úszhatja meg filozófiai-ideológiai beágyazottságát, de megteheti, hogy nem vesz róla tudomást. A mai neveléstudomány ugyanis úgy veszi át az uralkodó filozófia, a neoliberalizmus gondolkodási-cselekvési modelljét, mint egy mainstream, alternatíva nélküli végső megállapodást, nagy konszenzust. S mert uralkodó diskurzus, nem tekint reá ideológiaként.

Úgyhogy semmi sem hiányzik immár a pedagógia teljes depolitizálásához. A szenvtelenség és a politikai semlegesség illúziója demokratizálódott (a munkanélküliséggel és a szegénységgel egyetemben). A társadalmi problémákra való reflexiónak sem az utcán, sem az iskolában nincs tere és kultúrája. Olyan alapvető, a mindennapi nevelési (és társadalmi) gyakorlatot meghatározó kérdések kerülnek a pedagógia szemétdombjára, minthogy "mi az, hogy társadalmi fejlődés?", "mit vár az ifjúság a társadalomtól?", "mi a nevelés funkciója?", "mit jelent a társadalmi egyenlőtlenség?", "honnan vesszük, hogy bármit is csinálnunk kell a gyermekből?", "mi az, hogy gyermek?", "mi az ember?" stb.

Ha elimináljuk és elvonjuk, eltagadjuk ezeket a nem elvont (!) kérdéseket, akkor nem marad más, minthogy a hogyanokon és a módszertani nünükéken rágódjunk valami ezoterikus, megfoghatatlan és gyökértelen extrapoláció árnyékában.

A kihajított belső iránytű története ez. A mágnesek depolarizációjának története. A tritonkürtök belső csendjének ideje, melyre a nevelés intézményesülése óta nem volt példa. Nem afféle nagy szecesszió ez, mégsem. Az impaktfaktorok, indikátorok, kinégyzetpróbák, implementációk, validációk, - összefoglaló nevén a gyermekkor teljes kivégzésének nagy establishment-jének kora. Egy petyhüdt kiskapitalista neveléstudományi homokozó, a glóbusz lángoló játszóterén. 

Új hozzászólás

Filtered HTML

  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • Engedélyezett HTML jelölők: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.

Plain text

  • A HTML jelölők használata nem megengedett.
  • A webcímek és email címek automatikusan kattintható hivatkozásokká alakulnak.
  • A sorokat és bekezdéseket a rendszer automatikusan felismeri.
CAPTCHA

Ez a kérdés teszteli, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.

Kép CAPTCHA